template

Thursday, May 27, 2010

:: HADIS ::

Assalamualaikum..

Lama benor xupdte blog ni..haih,,jenuh nk kemas..bersawang dh ni..tuu..haihh...

erm..alhmdulillah,,td bru abs wt exam hadis..dok ngapai2 hadis,terdetik la di hati ni nk share..moga2 ianya akn mnjd amalan sy dan pmbaca semua..

" Daripada Aisyah,isteri kpd Nabi Muhammad s.a.w, sesungguhnya Nabi berdoa ketika dalam solatnya : Ya Allah, aku memohon berlindung daripada azab kubur, dan berlindung dari fitnah Al-Masihu Dajjal,dan berlindung dari fitnah ketika hidup dan ketika aku mati, Ya Allah,aku juga memohon berlindung daripada dosa dan hutang..lalu dikatakan kepada baginda Rasullah : Banyaknya! (dlm keadaan taajub).. Kenapa berlindung daripada hutang? lalu Rasulallah berkata : Jika seseorang itu berhutang, maka apabila dia bercakap,dia berdusta dan apabila dia berjanji,maka dia memungkirinya.."

doa ni (yg diboldkan),

اللهم اني أعوذبك من عذاب القبر وأعوذبك من فتنة مسييح الدجال وأعوذبك من فتنة المحيا و الممات اللهم اني أعوذبك من المأثم و المغرم



  • Rasullah baca doa selepas tasyahud dan sebelum salam..
  • maksud fitnah ketika mati ialah fitnah ketika mana kita sudah mati,yakni ketika urusan penyempurnaah jenazah..mungkin la ada kecacatan di mana2,dan org ramai dok brcakap sal kecacatn tu,,haa..kta nk berlindung dri tu laa..
  • dosa pulak terbahagi kepada 2 : dosa dgn manusia dan dosa dgn diri sndiri iaitu dosa kita dgn Allah..contohnya tinggal solat la,xposa laa,wt apa yg Allah larang la dll
  • hutang pulak..haaa..yg ni yg nak ditekankan..
  • ada yang berkata bhw org yg brtanya kpd Rasullah tu Saiyidatina Aisyah sendiri..
  • kenapa Rasullah meminta berlindung drpd hutang???kenapa Rasulallah kata klo org brhutang ni bila bercakap,dia tipu dan bila berhutang dia mungkiri??
  • haaaa..bayangkan...kita berhutang..dan kita xmampu nak byar pda hari yg telah dijanjikan..semestinya kita akan buat mcm2 alasan nk mnta tangguh..tu dikira menipu dh tu dan xbuat apa yg telah dijanjikan,iaitu nk bayar ikut hari yang telah ditetapkan..
  • haa..kalau nak tau,,sifat2 ni la sifat yg da pada org MUNAFIK!
4 TANDA ORG MUNAFIK :
  1. bila bercakap,dia berdusta
  2. bila berjanji,dia mungkiri
  3. bila diberi amanah,dia khianat
  4. bila bergaduh,dia besar2kan..xckp bnda yg betul ( sapa2 bley,tlg perbetulkan yg no 4 nih )
  • haa..tu la psal Rasulallah anjurkan kita berdoa dgn doa ni..takut2 kita dalam org yg munafik..nauzubillah..
okeyh?
renung2kan dan selamat beramal!

No comments: