template

Wednesday, December 30, 2009

السلام عليكم...


ermm..nak buka sekolah dah ni..

mcm mana persediaan semua?dh ready dah?

kedah,t`ganu dan qlate akan mula ahad depan,3hb Jan..lain2 4hb Jan,isnin..

erm..tahun depan dah nak SPM..takut sangat..silibis form 4 cm xkampoi g pn..

mpa pnya cmna?ok?ko?huh,,

apa2 pn,masih ada masa..walaupn xbyak..

BETTER LATE THAN NEVER,,ryte?

erm..tahun depan,,

smramm aka sijil menengah rendah agama maktab mahmud akn diulang semula..

3 madah yg BOCOR teruk!tafsir,tauhid dan tarikh islam..

dan yg lagi2 TERUK,,

kelas ROMBAK thn depan...

honestly,sedih sangat..

kami satu kelas dah mcm adik beradik..

xprnh rsa seerat cmtu sebelum ni..

betull..xtipu..

jadi dgn rombakan ni,rsa sedih sgt..

ntah la..kenapa tahun kami jadi cmni..

kenapa?kenapa?kenapa?

ntah la sapa yg ley jawab pertanyaan ni..

kawan2,ketahuilah..

aku rindu mpa..

segala kenangan dalam kelas tu,tetap dlm ingtkan kita semua..

pahit, manis sama2 kita hadapi..

tahun 2009, mcm2 kenangan da..

xlama g 2010 bakal munculkan diri..

azam mpa??hmm..

azam thn lepas dh capai blom?haaa...jgn hangat2 tahi ayam je..

to all SPM 2010 candidate,xspecially,MMAS dan AL-RAZIAN!

jom gempakkan maahad ngan result kita!!!

sama2 kita doakan kejayaan kita bersama..amin~~~

Saturday, December 19, 2009

Laughter,the best Malaysian

Assalamualaikum..

erm..actually,i want to post somthing..it just some kind of rest our mind..juz enjoy dis,k!

Japanese tourist

A Japanese tourist hailed a taxi at Ampang Point and asked to be taken to KLIA. On the way, a car zoomed by and the tourist responded, " Oh, Toyota! Made in Japa. vERY fast!"

Not too long after, another car flew by the taxi. "Oh, Nissan! Made in Japan. Very fast!"

Yet another car zipped by. " Oh, Mitsubishi! Made in Japan. Very fast!"

The taxi driver, complete 100% Malaysian, was starting to get a little irritated that the Japanese-made cars were passing his Proton Saga yet another car passed his cab right as they turning into the airport. "Oh,Honda!Made in Japan. Very fast!"

The taxi driver arrived at the airport abd pointed to the meter and said,"One hundred twenty rinngit!"

"One hundred twenty ringgit? Why so much?" the Japanese asked.

"Taxi meter!Made in Japan!Very fast!"

Moral : don`t be so proud,coz it may harm us!

one more story :

Smart Aleck

There was this smart aleck who sent the following email to his dad from his college in the US:

Dear Dad,

I am making a lot$ of friend$ and $tudying like nobody`$ bu$ine$$ and I am $imply $o happy $ince I came to the U$. $end my love and ki$$e$ to mum and my baby $i$ter.

Love,
Your $ON

The dad replied as follows :

Dear Son,

I kNOw that astroNOmy, ecoNOmics, and oceaNOgraphy are eNOugh to keep an hoNOur`s student busy. Do NOt forget the pursuit of kNOwledge is a NOble task.

Love,
Your Dad

p/s do u got what it means?
he wants to ask some $$$$ laaarrr....read it again~

dis two story i got from

Laughter,the best Medicine Malaysia

it juz a joke,k!!

Thursday, December 17, 2009

::Sanah jadid::

ASSALAMUALAIKUM..

sedar xsedar dh msuk tahhn baru rupanya..nk masuk 1431 H..apa2 pun,moga2 thn yg akan datang ni akan lebih baik dari tahun sebelumnya..biarlah yang elok dan buruk yang berlaku sepanjang tahun 1430 H ni menjadi kenangan..yang elok dijadikan teladan dan yang buruk dijadikan sempadan..

moga2 tahun ni kita akan menjadi insan yang lebih baik..teruskan berusaha!sama2 kita berusaha..

p/s jgn lupa doa awal tahun dan akhir tahun!!

Monday, December 14, 2009

::Orang yg dimuliakan pada hari kiamat::

Assalamualaikum..

Nk taw sapakah yang akan dimuliakn Allah pd hari kiamat?

1- Ketua yg adil
- mcm mana yg kata adil ni?adil ni sbnarnya ketua yg ikut segala suruhan Allah,dan tinggalkan larangan-Nya..bkn takat utk diri sndiri ja,tp rakyat jelata dy sekali..ketua ni merangkumi semua ketua la..ketua keluarga,ketua pengawas,ketua kelas,ketua.....semua la..

2- Remaja yang hidup dalam ibadah
- Sbb apa kata remaja?sbb remaja ni selalunya lebih mudah dipengaruhi oleh nafsunya..sbg remaja,mmg sukar utk menjadi yg sntiasa hidup dlm beribadah..yg btul2 kuat shja yg mmpu..itu bertepatan la krana mereka ini akan dimuliakn di akhirat kelak..Ya Allah,betapa beznya klo kita antra golongan tersebut..

3- Lelaki yg hatinya tertarik kpd masjid
- Ni bkn mksd hati dy letak kt msjid..tp dy sntiasa menanti2kan waktu solat,utk bertmu Rabb, secara berjemaah..bkn lelaki shja ya,perempuan pun sama ja..tp perempuan lebih elok berjemaah di rumah,takut2 menimbulkan fitnah..bknkah solah jemaah tu lebih baik dar solat bersendirian dgn ganjaran 27 kali gnda?bygkn 1 pahala=1 ringgit..dgn solat jemaah sng2nya ja kta dpt rm27..itu klo pahala bley ditukrkan kpd wang..tp malangnya pahala dosa tu merupakan prkara ghaib,jd ramai manusia yg kdg kala terleka..

4- 2 orang yang bersahabat kerana Allah
- Bersahabat ni bknlah disebabkan material sprti cntik,kaya dsb..tp krana Allah..kita bertemu dan berpisah krana Allah..ust da kata,,kamu ckp la i luv u kt kwn kmu..tp jgn la kpd berlainan jntna,..luv=sayang..aku syg kwn aku..msti kwn kta terharu pnya laa..bygkn klo org kata cmtu kt kita,msti kita syok gak kn..(AMARAN KERAS:KPD KAWAN SAMA JANTINA SAHAJA!!) klo nk hebat skit,ckp cmni.. أنا أحبك في الله.. jwbnya : أحبك الذي أحببتني الذي له..(salah 1 cara nk improve lughatul jannah ni-praktikkan!!)
ا
5- Lelaki yg diajak oleh wanita yg kaya dan cntik utk brzina,dy menolak dan brkata اني أخاف الله
- laki imma pmpuan pbila diajak utk brzina,dy menolak dan berkata sesungguhnya Aku Takutkan Allah..dy menolak ajakan utk melakukan perkara yg Allah xsuka krana takutkan Allah..sesungguhnya ssapa2 yg mmpu menolaknya,I-Allah,Allah akan memuliakannya pd hari KIAMAT..

6- Orang yg bersedekah,sehingga tangan kiri xtaw apa yg tgn kanan wt..
- mksd dy,dy mnymbunyikan sedekahnya..bygkan tangan kiri pun tataw yg tangan kanan bersedekah walaupun duduk menyebelah..smbunyi tu bkn sbb apa,takut wujudnya sifat riak dlm diri..

7- Orang yg mengingati Allah di tempay yg sunyi sehingga mengalir air matanya
- Dy mengingati Allah,di tempt snyi kerana tempat sunyi lebih dekat dgn sifat ikhlas dan jauh dr riak..xdak org nmpak,cuma diri snri dan Allah swt..menangis krana apa?kerana menyesali perbuatannya,dan takutkan Allah..moga2 air mata itu akan menjadi penyelamat kta di akhrat nnti..

7 golongan yg dimuliakan pd hari kiamat..adakh kita tergolong dlm golongan tersebut??marilah sama2 kita berusaha utk terus mncapai yg terbaik dan moga2 kita turut akan dimuliakan pada hari pembalasan yg pasti nnti..

p/s maaf klo bahasa tunggang terbalik,dan perbetulkan klo ada salah silap di mana2..

wallahua`lam..



Thursday, December 10, 2009

Air tangan orang yang tak solat

ASSALAMUALAIKUM


Semua orang tahu bahawa

kalau meninggalkan solat tu, adalah dosa besar, dan malahan lebih hina
drpd khinzir.. Betapa hinanya kita kalau meninggalkan solat spt yang
dikisahkan pd zaman NabiMusa A. S.
Begini kisahnya... pada zaman Nabi Musa, ada seorang lelaki yang sudah
berumahtangga , dia tak de zuriat lalu, terdetik dalam hati dia (nazar),
"kalau aku dapat anak, aku akan minum air kencinganjing hitam." Nak
dijadikan cerita, Allah pun kurniakan isterisi lelaki tadi pun hamil dan
melahirkan anak. Bila dah dapat anak, laki ni pun runsinglah... Dia dah
nazar nak kena minum air kencing anjing hitam.
Syariat pd zaman Nabi Musa berbeza dengan syariat yang turun untuk umat
Nabi Muhammad. kalau umat Nabi Muhammad, nazar benda yang haram, maka
tak payah buat, tapi kena denda(dam) atau sedekah.. Tapi, kalau zaman
Nabi Musa, brgsiapa bernazar,walaupun haram, tetap kena laksanakan nazar
tu..lalu, si lelaki yang dapat anak tu, dengan susah hatinya,pun pegilah
bertemu dengan Nabi-Allah Musa. Dan menceritakan apa yang terjadi ke
atas dirinya..lalu, Nabi Musa menjawab bahawa lelaki tu xpayahminum air
kencing anjing hitam, tapi akan minum air yang lebih hina dr air kencing
anjing hitam.Nabi Musa perintahkan lelaki tersebut untuk pergi menadah air yang jatuh dr bumbung rumah orang yang meninggalkan sembahyang dan
minum air tu. lalu,lelaki tu pun senang hati, menjalankan apa yang
diperintahkan oleh Nabi Musa tadi... Lihat.. betapa hinanya org yang
meninggalkan solat, sampai dikatakan air yang jatuh dr bumbung rumah
dia, lbh hina dr air kencing anjing hitam.. Itu baru air bumbung rumah,
belum air tangan lagi.. Menyentuh bab air tangan ni, selalu kita suka
makan masakan ibu, isteri kita. Jadi, kepada muslimat sekalian,
peliharalah solat , sebab kalau meninggalkan solat (kalau tak uzur), air
tangan akan menitik ke dalam basuhan makanan, nasi, dsb.. anak-anak,
suami pulak yang akan makan makanan yang dimasak. takkan nak biarkan
suami & anak2 gelap hati minum air tangan org tinggalkan solat.. tak
gamakkan? tapi.. lain pulak halnya dengan kita ni.. pagi petang..
mamak!! teh tarik satu, roti canai satu.. ada pulak segelintir tukang
masak yang tak solat.. kita pun makan bekas air tangan dia.. gelap lah
hati kita.. sebab tu liat nak buat keja2 yang baik. beware apa yang kita
makan... betapa beratnya amalan solat ni, hatta Allah syariatkan solat
kepada Nabi Muhammad melalui Isra' Mikraj, sedangkan kewajipan2 lain
memadai diutus melalui Jibril a. s.
Ketika saat Rasulullah nazak, sempat baginda berpesan kpd Saidina Ali
(&untuk umat Islam) , "As-solah as Solah wa amalakat aimanukum."
maknanya,"Solat, solat jangan sekali kamu abaikan dan peliharalah org2
yang lemah di bawah tanggunganmu." jadi, sama2lah kita pelihara solat
kita, dr segi zahir & batinnya, kerana amalan solatlah amalan yang mula2
akan ditimbang di neraca Mizan kelak




from : sini

Friday, December 4, 2009

dalam kenangan

Assalamualaikum..
tetiba2 teringat kat classmateku..hu3..rndu..kedengaran akan dirombak kelas tahun depan..i hope the story is not true..


geng 4 Ar-Razi

tengah2 : Ustzh Zatul Ifa(our sis aka young mum aka gru kelas)
putera dr kiri : afiq,fahim,ismail,taufiq,zikri(now SMSKP),razif,akmal,wafi,thahir,
syamil(big boss km),niyaz
puteri dr kiri(blkg) : aku,wan(assistant big boss),khairina,widad,ummu,amalina,
tohirah,adilah,najihah
puteri dr kri(dpn) : alia,rushdina,huda,syifa,hajar,syafiah
tiada dlm gmbq : fasihah dan hasif

ketahuilah,aku bahagia dlm kelas tu..
walaupun byk bnda yg brlaku,imma baik wa imma buruk,tu semua kenangan yg xmngkn dpt kuputar kembali..
aduhaii..rindu sama kamu teman2..
harap,kita jumpa lg thn hadpan,bersama2 bakal menggegarkan maahd dengn result SPM kita!!
bukan takat jumpa di sekolah,tp dlam satu bilik drjah!!

انشاء الله....






Tuesday, December 1, 2009

merepek~

Assalamualaikum..

wah,brsawang dh blog ni..lama x menulis..

erm..cuti ni agak sibuk..tuisyen,amek lesen,kem la..adeihhh...

thn dpan SPM,snggup kukorbankan apa sja!!

td,alhmdulillah dpt pass nk dpt lesen L..

huh,memain je td..kna tgur ngan cikgu,"nmpak sgt kamu xreti bw mtor"..hu3..

mmg la,kt umah naik skuter..tp,pepun alhmdulillah..

dlm kelas tu da 16 org,smua pass..

erm..tu je kot utk mukadimah ni..

jgn lupa isi masa cuti anda dgn aktiviti yg brfaedah ea..

jgn nnti menyesal kemudian ari..

k,struggle for SPM 2010!!!

p/s 1st time g majlis ilmu,perempuan jd kaum minoriti..hu3

Sunday, November 22, 2009

Nota:Di manakah relevannya?

Bila mula mengemas, maka bermacam-macamlah entiti-entiti asing yang ditemui. Seakan-akan tidak pernah wujud, tetapi rupanya pernah menjadi hak milik kerajaan saya lama dulu. Hak milik yang dipinggirkan. Itulah nota-nota keramat sewaktu di awal-awal tahun pengajian dahulu. Bukan main lagi menimbun tingginya. Andai dijual, boleh jugalah buat beli keropok lekor dan air tebu beberapa bungkus.


Tetapi, mahu jual? Ah, sayang pula. Bukan iseng-iseng menyiapkan segala nota-nota ini semua. Kerja keras jugalah kalau tidak sampai bertimbun-timbun sekarang ini. Habis, mahu dibuang? Oh tidak, tidak. Ilmukan itu. Yang ditulis di atas kertas itu, ilmukan? Lalu bagaimana? Angkat semua dan bawa pulang ke Malaysia? Heh, yang sudah ada ini pun rasanya hampir-hampir mahu buat bagasi pecah di pertengahan jalan nanti. (Sebahagiannya telah pun diturunkan kepada junior-junior, tetapi masih ada sebahagian lagi yang setia mengumpul habuk dan debu)


Nota-nota itu amat berjasa kalian tahu? Temani saya kala diagah cikgu secara mengejut di dalam kelas. Dan tentunya amat-amat membantu kala peperiksaan menjelang tiba. Sekarang kalian tahu di mana ia berada? Aman dan sejahtera mendiami tempat gelap dan kusam di bawah katil saya. Ilmu-ilmu itu semua - di bawah katil saya. Sebab itu saya sayang mahu buang. Kiranya ibarat mencampakkan segala-gala keluar dari zona pengetahuan saya dan serasanya menjadi seperti orang bodoh yang tidak tahu apa-apa. Hilang tempat merujuk dan menyemak (walaupun tidak pernah diselak-selak lagi selepas tamat peperiksaan pada tahun tersebut) Nampak sangatlah ilmu itu bukan di dalam dada apatah lagi tersemat kemas di kepala. Aisee...


picture source

Teringat kisah Imam Al-Ghazali dan sang perompak saat kafilahnya diserang di tengah perjalanan pulang ke kampung halaman. Apabila tiba giliran Imam Ghazali, lalu ia berkata,

"Kamu boleh ambil apa sahaja yg kamu mahu, tetapi jangan ambil beg ini."


Para perompak mengesyaki sesuatu yang berharga di dalamnya lalu merampas beg tersebut dan menyelongkarnya. Apa yang mereka dapati hanyalah helaian kertas yang tidak berharga dan merasakan diri mereka telah ditipu.


"Apakah ini dikatakan barang berharga bagimu, apa yang akan kamu lakukan dengan kertas buruk ini?" Soal ketua perompak.


"Ini adalah hasil aku belajar bertahun-tahun selama ini, semua catitan ini aku ambil dari guruku. Jika kamu rampas nota-nota ini, maka hilanglah ilmu yang aku pelajari selama ini." Jawab Imam Ghazali.


"Jika begitu kamu adalah orang yang paling bodoh, catitan yang kamu tulis itu bukanlah ilmu jika kamu tidak memahami, mengingati serta menghafalnya. Bayangkan sekiranya aku merampas nota-nota ini, bagaimana keadaanmu? Ini bererti ilmumu dapat dicuri." Balas ketua perompak.


Imam Ghazali terpegun mendengarkan hujah yang tepat dari seorang ketua perompak. Mulai dari saat inilah Imam Ghazali menghafal kembali segala ilmu-ilmunya dan dimasukkan ke dalam ingatannya. Selepas ini tiada siapa lagi yang boleh mencuri ilmunya.


Lalu saya cuba membayangkan andai suatu hari bilik saya dimasuki pencuri dan pencuri itu menyangkakan beg-beg plastik yang penuh di bawah katil adalah harta saya paling berharga. Atau pencuri-pencuri itu memang hanya mahukan nota-nota sahaja (uiks, ada ka?) Betapa banyaknya ilmu saya yang hilang!!


Fuh! Hasilan bertahun-tahun itu lenyap begitu sahaja. Di manakah relevannya kewujudan nota-nota itu sebelum ini andai akhir hayatnya hanya akan dibakul sampahkan?


Barangkali ini bukan masalah besar bagi kalian.


Lalu, harus diapa-apakan nota-nota di bawah katil itu?


Dengarlah kata-kata ketua perompak itu. Dengar dan fahamilah.


Nota: Artikel ini telah dikongsikan di sini selepas mendapat keizinan daripada penulis. Semoga bermanfaat kepada semua.

Sunday, November 15, 2009

Saturday, November 14, 2009

Peace?

Assalamualaikum..
anda kenal tanda ni??





dr mana sbnrnya ia dtg??kbykkn org wt tnpa mngetahui apa mksd sebalik tuh..melainkan klo p pasar,"pakcik,daging 2 kg ya!"..hehehe

sbnrnya,menurut lagenda popular, isyarat V ni merupakan simbol bantahan yang pertama kali digunakan oleh pemanah Inggeris dan Wales dalam perang 100 thn menentang Perancis.
Namun Winston Churchill semasa menjadi Perdana Menteri Britain membuat isyarat V bagi menunjukkan simbol KEMENANGAN dalam perang Dunia kedua..

so,peace no war!!

Friday, November 13, 2009

Projek Biology2009

Assalamualaikum..
actually,post ni hanyalah cara utk hilangkn mengntuk utk menyiapkan krjaku yg berlungguk2..kt bwh ni merupakan replika paya bakau yg km buat utk projek biology ..terima je laa..projek ni dh lama,tp bru dipost..he4





ni la replika tu..akuarium tu sy kidnap kt asrma..he4


jgn trkejut,dlm akuarium ni pun da kura2,udang,ikan..cumel~


wktu nk bentang tu km letak air..nmpak nice sgt..bangga xterkira km semua apabila dipuji..kembang kempis kami,pelajar pu3 al-razi..he3

dat`s all..smpai skrg,cikgu Akmal Putri ltak akuarium ni atas meja cikgu..bangga xtrkira apabila melihatnya..pepun,ni semua hasil KERJASAMA km semua,pelajar pu3 al-razi..muafakat mmbw berkat~

Tuesday, November 10, 2009

Hidup ni ibarat roda..

Assalamualaikum..

ermm..mmg sinonim kata2 tu..`hidup ni ibarat roda`..tp ianya kekal ungkapan tanpa mendalami maksud kata2 tu..bg sesiapa yg mnghayati,mgkin akan beringat...tp bg yg x,cmna??ianya kekal sbg kata2..

huh,,HIDUP IBARAT RODA..kdg2 kita bleh brada di atas, kdg2 kita boleh brda di bwh..kdg2 kita bleh bermegah dgn kedudukan yg pling atas, kdg2 kita boleh kecewa apabila berda di kedudukn yg paling bwh..

bg yg di atas,mgkn akan mengutuk,mencerca yg di bawah..tnpa disedari kedudukannya adlh bersikap sementara..sesungguhnya Allah tu Maha Adil..mmg manusia akan lalai kalau diselimuti dgn pelbagai nikmat tanpa mensyukuri nikmat kurniaan tersebut..

apabila sdh brada di bwh,bru menyesal..bru boleh memahami apakah maksud HIDUP IBARAT RODA..begitulah..lantas,berusaha utk kembali ke tempat yg teratas..berusaha dan berusaha lagi..

berckp brdsrkan pengalaman krn itu yg terbaik..mngkn dpt memberi kesan yg lebih terutamanya kpd diri sndiri..beringatlah..

"The best advise is come from the experience..But, as usual the advise is always late!"

Friday, November 6, 2009

assalamualaikum~

wahai warga maahd sekalian,dgr la satu pengumuman penting ni..

hasil gabungan 4 al-razi dan 4 al-biruni, di bwah bimbingan cikgu akmal putri,

km bakal melancarkan projek kitar semula..

insya-Allah,bakal dijalankan pd minggu hdpan..

bg blok G,da da bekas disediakn kt dpan ladies(eheh,lg manis dgr) tu..

blok F,bakal diadakan..tnggu la next week..

by the way, flyers sblh pu3 tlh diedarkan..

so,semua plz bring tin,plastik dan kertas untk dikitr semula..

projek ini dijalankan atas kesedran km semua utk menyelamatkan bumi kita.

c`mon,join us to save our earth..

show how much u care with our earth!

Hari Lahir..


Assalamualaikum..

ari ni nk ckp sal ari lahir..hu3..
bila tiba ari lahir kita, maka itu brmkna kita smkn TUA!hehehhe..
bukanlah,,semakin matang..
tp matangkah kita?

tu semua depends kpd diri sndiri..
klo diri sndiri xdak kesedrn bhw dy tu harapan semua org maka
berperangailah si dy spt kanak2 lg..

actually, bila tiba hari lahir,
tnya diri sndiri..
umurku bertmbh,tp adakh imanku bertmbah?
normal la bg kita insan,,(bukan normal mmg ya pun)
iman kita kdg2 bertmbh kdg2 berkurg..
tp,usaha dan inisiatif utk terus berubah
meningktkn keimanan adlh PENTING!!
pndek kata,kesedaran dlm diriii...

hari lahir,
somo people thinks it is important,
some think it just like a normal day,
nothng special..
but,actually gud to remember it
as what?
as a tazkirah or reminder
to say that we`re nearer to da death!
yeah,ever1 will face it
can`t doubt it!

but,
is our amalan is enough?
huh,
keep thinking of this,
i donno~

lastly,
thnk to those who wish my bfdy today,
mira,wan,widad,adilah,rushdina,huda,ciah,
kak long,ummu,farah,peace,enigma,wrdah n wafa..

n special to my parents and siblings!!

lurve u all sooo much!!!
plz pray 4 my najah fi dunnya wal akhirat!
n da nearest SMRAMM n SPM next yr!

~thanx a lot~



Saturday, October 31, 2009

Kemerdekaan~~


Akhirnya,selapas hampir sebulan kami semua periksa ari ni merupakan ari `kemerdekaan` sementara kami..alhmdulillah..penggal abs,SMRAMM pun abs..sekrg tunggu nk dpt result ja..kantoi ke x lain kira..usaha dah,tinggl doa dan tawakal ja..

sekrg ni mmg nk terus fokus SPM thn dpan..nnti dh xdak dah A1,A2..tp A+,A,A-..cmtula seterusnya..kira2 mmg yg berkualiti ja yg dpt A+..satu cbaran nih..huh..

apa2 pun,usaha-usaha-usaha-usaha-smpai SPM hmpir mnjelang..takut juga..penentu hidup nih..adoyai~~

sbnrnya nk dpt keputusan cemerlang ni,sy rsa bukanlah satu IMPIAN,tp satu TANGGUNGJAWAB anak2 terhdap mak ayahnya..betul ni..mak ayh kita mnghrap kita berjaya dlm hidup kita..yer la,mak ayah mana yg suka anak dy hdup merempat kn?jd penagih la,apa laa..

pepun,berusahalah dlm apa2 pun..tu ja pntg..ilmu dan kejayaan xprnah dtg bergolek..hatta nk makan mi segera pun kna buh air panas dulu..tu satu usaha juga tuh..okey?

tu ja mukadimah selepas blog sdh lama berswang..wasalam..

Sunday, October 11, 2009

EXAMINATION MODE~~

sALAM..

lama xupdte..ni pun kalut..
mnta semua tlg doakan sy dan rakan2 seperjuangan saya najah dalam exam yg bakal menjelang selasa ni..sambung ngan SMRAMM lg..smpai 31hb Oktober,ari Sbtu..

mnta tlg yerr..takut sgt niihhh...

k,Assalamualaikum..

Friday, September 25, 2009

Thank you?

Bismillahirahmanirahim..

Assalamualaikum..

Di sini nk kongsi satu pengalaman sy..bru kelmarin ja berlaku..

Malam sebelum tu,sy rsa agak sedih..kenapa?kerana sy telah memberikan sesuatu kepada kwn sy seperti yg dy mnta,tp dia xucapkan THANK YOU,SYUKRAN even TERIMA KASIH..dy xtaw sbnrnya betapa susah sy nk dptkn bnda tuh..agak terkilan..

the next morning, i found this ayat :
" Mereka juga memberi makan benda2 makanan yg dihajati dan disukainya, kepada orang miskin dan anak yatim serta orang tawanan. (Sambil berkata dengan lidah atau dengan hati):"Sesunggunhya kami memberi makanan kepada kamu kerana Allah semata-mata; kami tidak berkehendakkan sebarang alasan dari kamu atau ucapan TERIMA KASIH"

(al-insan ; 8-9)

walaupun situasinya berbeza,tp bagaikan terkena pd sy..maknanya sy tlg dy bukan lillahitaala..cmna pun,bg sy it`s polite to say thnx to somenone who helps us..

that`s all..thanks for reading dis,and visiting my blog~~

arigato gozaimas!syukran~



Wednesday, September 23, 2009

exam mode~

Assalamualaikum...
cmna raya mpa?best?
cmna pun,life must go on..
td ni sy da Family Day kt Penang..
km tido sana smlam..
mmg bez gla~

tp skrg nk cter sal exam..
for ur information..jeng3..

27/9-4/10 > >TRIAL SIJIL MENENGAH RENDAH AGAMA MAKTAB MAHMUD(smramm)
yg julung2 kali diadakan..
- ahad depan..dh la xhapai pa g..sibuk rya ja..seronok ngan sepupu..haihhh..
- juz wait n c dpt brapa trial ni..
minggu lepas trial bengkel SMRAMM plak

13/10-FINAL YEAR EXAM
25/10-SMRAMM

bez gila..pnyala bersusun exam..haihh..ntah la cmna nnti..juz pray for my best...




ini gmbr waktu km adakan hari keluarga tuhh..ni ja gmbr yg smpat di'kidnap' dr sepupu..sorry ya k long~~da gmbr lagi insya-Allah akan disiarkan...cewaahhh...bkn apa,sbg kenangan..moment ini xmungkin akan berulang kmbali~

Saturday, September 19, 2009

MERCUN!!

Assalamualaikum..

Haaihh..musim raya ni lgi meriah bunyinya..
adoiii~~~bisingggggggggg!!!!!!!!!

depa ni mmg r..xpeka dgn keadaan sekeliling langsung!
depa xtaw ka da baby kt kwsn ni...iskkkk...

betul2 xbertanggungjawab..
pkir kepentingan depa jaa...
bisinggg laaa...

Boooommmm!!!Booooommm!!

isk,cmna ni?mercun pnya la berlungguk jual..
kt bazr Ramadhan pun mdh2 ja blh beli..
haii..depa ni..xsedr diri btul..
pnya la byk kes putus tagn,kaki sbb MERCUN..
mmg xambk pengajaran..
kira nk syokk jaa..
aduii~~

mungkin depa ni bila dh kna kt diri sndiri bru nyesal..
ye laa..dh mmg lumrah manusia cmtu..
selagi xkna kt diri sndiri,selagi tuh xdak kesedaran..

kawan2ku di luar sana,
jgn la main MERCUN..
bising,tau dak?
tmbh2 klo dok lwn ngan kampung sebelah..

BOOMMM sana..BOOOOMMM sini..
haihhh~~
fenin2..
menganggu ketenteraman btul la depa ni..
cuba2 laa bertakbir ka mlm rya ni..
da gak faedah..
haihh..
ntah laa..
remaja zaman laa~~

SELAMAT HARI RAYA~~


Assalamualaikum..

Tinggal beberapa jam g,Ramadhan bakal meninggalkan kita...Syawal pulak akan munculkan diri..sempena hari kemenangan kita..menahan nafsu selama sebulan..erm..

malam ni jgn lupa takbir yaa..esok smbhyang raya..sekali setahn jaa~~~waktu ni nk berasa..sementara masih sihat dan hidup..thn dpn ntah2 xjmpa dh paa~~

Lastly, minta maaf byk klo da terasa apa ngan sy..sama ada kita kenal atau x..kot2 ada tersalah kata atau tafsirran,mnta maaf byk2..

Friday, September 11, 2009

Nasihat ustaz~


Assalamualaikum..

minggu ni mmg kelas sy down gilaa..semua slow jaa..sbb xdak elektrik..bygkan lah kelas km ja xdak lektrik..haihh..mmg menguji keimanan..sabar2..posa..

sbnrnya,ari tu kelas kami dikejutkan dgn kehadiran ustaz mokhtar..ust mokhtar ni merupakan x-guru kelas km dulu..mmg lama dh xjmpa ustaz..ustaz ni caring,mmg best sgt..

waktu tu waktu rehat,ustz mai kelas kot pintu belakang..jd ustz smbg ngan pu3 je laa..(putra jgn jelez~)ustz tnya mcm mana usul fiqh,ok ka ustzh bru ngajar..ustz kata klo xpham, trus tnya uszh tu..xpun jmpa ustz terus..ustz tnya TRIAL SMRAMM bila..km kata 27hb 9 ni,ustz..ustz doa laa..yg wt kn semua terharu,ustz doakan km on the spot!lpas sy ckp cmtu,terus ustz tadah tngan,bca doa..Ya Allah,terharu gilaaaa~~

tnya ustz,ustz ngajar putera ja ka??ustz kata ustz ngajar form 6 jaa(klo xsalh laa,,dh xingt)..tu psal lama xnmpak ustz..ustz kata lama dh xmai blok km ni..blok F..patut laa..ustz mai ni pun sbb kena ganti kelas 4 Aisyah...

ustz kata bulan posa ni doa mudah termakbul..dan2 km semua tersenyum..sbb apa??doa km termakbul ari tuu..bnda apa?biarlah kelas km ja yg tau..he3(idea jahat nihh)ustz kata lg,salah satu cara nak taw kita dpt malam LAILATU QADR atau x..ialah..

tgk mlm raya tuu,,kita nangis ke x Ramadhan nk tinggal kita..klo sibuk nak raya jer,maknanyaa..ermm..pham2 je laa..Ramadhan kan datg sekali ja setahun..mana taw kot2 xjmpa dh..insya-Allah,berbekalkan 10 malam terakhir ni sama2 la kita pecutttt wt ibadah..moga kita mndapt malam yg lebih baik dri seribu bulan tuh..

Saturday, September 5, 2009

MANDI~


KAJIAN terbaru berkaitan dengan mandi mendapati ia bukan saja bertujuan untuk membersihkan diri daripada kotoran, tetapi menjauhkan stress serta berperanan penting meningkatkan sistem kekebalan tubuh.. Penyelidikan yang diterbitkan dalam New England Journal of Medicine menunjukkan penderita diabetes yang menghabiskan masa selama setengah jam berendam dalam air suam dapat menurunkan tingkat gula darah sekitar 13 peratus.Kajian di Jepun pula menunjukkan 10 minit berendam dalam air panas dapat memperbaiki kesihatan jantung terutamanya untuk lelaki.Berikut beberapa manfaat mandi kepada individu yang mengamalkannya.

Mengeluarkan racun:
Mandi air panas sekitar 32 hingga 35 darjah Celsius membuka ruang yang dapat membantu mengeluarkan toksin. Mandi air panas membantu menurunkan tingkat gula darah, menyembuhkan sakit otot dan membantu menjaga usus besar supaya bekerja dengan baik. Waktu yang dianjurkan ialah selama 10 hingga 20 minit.

Mandi air sejuk sangat baik untuk meredakan ketegangan. Ia dapat menyempitkan darah dan meningkatkan tingkat gula darah. Suhu yang dianjurkan ialah sekitar 12 hingga 18 darjah Celsius.

Jangkitan kulit :
Penyakit kulit tertentu seperti ruam atau gatal-gatal boleh diatasi dengan menambahkan soda penaik (sodium bicarbonate) ke dalam air mandian. Ia bertindak sebagai antiseptik. Isikan air ke bekas mandian dan tambahkan soda penaik dan aduk sehingga rata. Digalakkan untuk berendam selama 10 hingga 20 minit.

Selesema dan sakit kepala :
Merendam kaki dalam air panas membantu menyembuhkan selsema, sakit kepala dan menyegarkan kembali kaki yang lelah. Masukkan air panas secukupnya dalam bekas sehingga menenggelamkan pergelangan kaki kemudian tambahkan beberapa titis minyak seperti lavender, peppermint atau lemon. Selepas basuh dengan air sejuk.Lakukannyaselama 10 hingga 20 minit.

Insomnia :
Merendamkan kaki dalam air dingin sangat baik kepada anda. Yang mempunyai masalah imsonia atau memiliki masalah tidur. Masukkan kaki sehingga ia merasa dingin. Perubatan ini berguna bagi kaki lelah,pendarahan hidung, selsema dan sembelit.

Monday, August 31, 2009

Bapa 3 minit?

Baling 30 Ogos- Bunyinya agak pelik tp ia sesuai utk merujuk kpd golongan bapa di negara ni..

Ini berikutan kajian menunjukkan kebanyakan bapa hanya memperuntukkan masa kualiti 3 min utk anak2 dlm sehari..

Penegerusi Bridges Pu3 Mimbar Permuafakatan Ibu Bapa Msia(Mapim), Datin Seri Ismalina Ismai berkata, kajian sebuah pertubuhan mendapati golongan bapa meluangkan masa terlalu sedikit utk anak2 mereka..

Tanpa mendedahkan identiti pertubuhan yg membuat kajian itu turut diperakui Lembaga Pembangunan Penduduk dan Keluarga Negara (LPPKN), beliau berkata, pihaknya memandang serius perkembangan tersebut kerana ia boleh merugikan negara.

Ismalina yg juga Ahli Majlis Tertinggi Mapim menambah, keadaan itu jika dibiarkan berterusan akan terus meretakkan institusi kekeluargaan yg sdg diusahakan oleh kerajaan khususnya berkementerian bertanggungjawab

Utusan Msia, 31 Ogos 2009
*************************************************************************************
Haaaa...tu berita menarik ari ni..
erm..bapa 3 minit??adkh sbb ni yg menyebabkan masalah sosial kt negara kita ni byk sgt??bapa kurg memberi tumpuan kpd anak2..anak2 ni memrlukan kasih syg..mak sja xcukup..dy nak ibu dan ayah yg tercinta..

erm..apa2 pun,tugas mendidik ni bk stakat kt cikgu ja..pendidikan bermula dr umah..so,mmg ptut mak ayah luangkan lebih masa ngan anak mereka..

kpd bapa & bakal2 bapa,luangkanlah lebih byk masa anda dgn anak..they need u!!mak2 pun sama laa..dua2 main peranan..

k,tu jaa..salam ramadhan~

Thursday, August 27, 2009

merepek ja~

Assalamulaikum..

cuti posa ni malas sungguh2..haih..krka sekolah menggunung..hafal pun x lg..adoiii,,,

ni kes xsedr diri lg nk xm..thn ni form 4 MM semua cwngan akn hadapi satu ujian bsr,iaitu Sijil Menengah Agama Maktab Mahmud a.k.a SMRAMM..

huish,dgr2 kta ada trial pulak..sat kata ada,sat kata xdak..ntah la yg mana bleh pakai..klo ada pun xpa gak..xdak la terkejut klo ari prksa sbnr,,tp mslahnya,xmnghafal lg..iskk,sadis betul..

apa2 pun..life has no choice,but to be strong..so,redahhhhhhhh je hdup ni..sedih ke gembira ke sakit apa ke redah jer...be stronggg...

tu jaa..wsalam~

Monday, August 24, 2009

Ramadhan datang lagi-(ii)


Assalamualaikum..

tahu salah satu cara nak menghidupkan Ramadhan ni??
selain kita wt byk amal ibadat dlm bulan yg mulia ni cth solat Tarawih,tadarus al-Quran,qiamullail..kita juga blehhh.....

this i got from my bio`s teacher,Cikgu Akmal Putri,

kita sebut : Ramadhan Karim (Ramadhan yg Mulia)
rkn kta jwb : Allahu Akram (Allah Maha Mulia)

that`s it..sy bru ja taw bnda ni..mngkn rakan2 lain ramai yg dh taw..tp xpraktik..apa kta lepas ni bila sama2 dh taw kita praktikkannya..ye la,bila lg kt nk jmpa Ramadhan kn?ntah2 thn dpn kita xjmpa dh ka..who knows?

Sunday, August 23, 2009

Ramadhan datang lagi-(i)

Assalamualaikum..

hari ni merupakan hari kedua umat Islam berpuasa..tp,bg sy ari ni merupakn ari pertama..sedihh..mcm ni ksahnya..

pg Jumaat tu sepatutnya sy kena pergi tuisyn dkt dpan hostel sy tuh..memandangkan lpas solat Subuh tu bdn sy xlarat,mcm nak demam jer,,trus call my mum.."ma,ambk kakak balik..rsa cm nak demam laa"

alamatnya,sy x g tuisyen la pg tu..sedih..xpa la..ingtkn dh sihat..mama ajak jmpa doktor,xnak.."xyah la..shat dh kot..xsbr nk g tarawih mlm ni"..tu la xcited..

last ptg tu suhu naik 38..xlart sgt dh..trus ajak mama jmpa doktor kt Kedah Medical Centre..dr tnya cirit birit x,sakit bdan x..tu semua ntara simptom H1N1..seriau juga la kn..alhmdulillah,demam biasa jaa..tongsil(btul ke eja nii?) bengkak..now i know..sblm ni,mmg klo sy skit keronkong,conform akan demam laa.huhh..

mlm tu,xlart sgt dh..trlpas solat tarawih..xctd sgt pg td,skrg padn muka diri sndiri!

esok tu pula bangun cm biasa..makan sahur..

alih2 dlm kui 12.30 mama check suhu..tuuuuuu...39.4..pnas gler..mama kta buka la posa..takut tarik(sawan)..huhuhu..terpksa la berbuka..xnk mudarat diri sndri..malu dpn adk2..huhuhu..

but,now ok skit dh..td check 37.4..normal dh sket..alhmdulillah..batuk ngan selesema je xkurg2..sakit dada dok btuk..uishh..

pepun,kat kwn2 semua jagala kesihatan baik2 yer..tmbh2 musim xtentu hujan pnas ni,lg senang nk dpt demam..ingt,jaga kesihatan taw..

Monday, August 17, 2009

Kawalan Jangkitan H1N1 di Rumah


Semua org tau,virus ni mmg telah merebak ke seluruh dunia..cure dy wt msa ni xdak lagi,,tp myb akan ada akhir tahun ni(myb je la?)..jadi,jom la sama2 kita mencegah (insya-Allah) penyakit berjangkit ni dgn cara berikut :




1.Amalan adab batuk yang baik
• Pesakit mesti amalkan adab batuk yang betul. Gunakan tisu atau sapu tangan apabila batuk atau bersin. Cuci tangan dengan sabun dan air atau bahan cuci tangan berasaskan alkohol. Buang semua tisu yang digunakan ke dalam tong sampah.

2. Jaga kebersihan diri
Pesakit dan semua ahli keluarga mesti mengambil langkah-langkah berikut:
• Kerap mencuci tangan dengan sabun atau air atau baham cuci tangan berasaskan alkohol.
• Keringkan tangan dengan tisu atau tuala yang berasingan untuk setiap ahli keluarga.
• Cuci peralatan yang biasa digunakan dan permukaan-permukaan yang kerap disentuh dengan menggunakan bahan pencuci yang biasa terdapat di rumah.

3. Jangan kongsi peralatan peribadi
• Jangan berkongsi peralatan peribadi.Peralatan seperti pinggan-mangkuk dan kain seperti tuala, cadar dan selimut tidak boleh dikongsi oleh ahli keluarga pesakit. Semua barangan ini perlu dicuci dengan sabun dan air.

4.Menjarakan diri (social distancing)
• Pesakit dinasihatkan supaya tidak meninggalkan rumah sehingga mereka sembuh, lazimnya selama 7 hari.
• Pesakit seboleh-bolehnya diminta tinggalkan di bilik berasingan.
• Ahli keluarga, khususnya yang cenderung mendapat komplikasi (khususnya ibu hamil) seboleh-bolehnya hendaklah menjarakkan diri daripada pesakit (sekurang-kurangnya satu meter) untuk menggelakkan jangkitan.
• Sekiranya pesakit keluar rumah (contohnya mendapat rawatan) beliau hendaklah memakai penutup mulut dan hidung (mask), mengamalkan adab batuk yang baik dan kerap memcuci tangan.


Panduan menilai tahap kesihatan diri di rumah
Secara umumnya demam selsema boleh sembuh dengan sendiri. Namun begitu, anda perlu SEGERA mendapatkan rawatan di hospital jika demam serta batuk atau sakit tekak, DAN mempunyai sekuarang-kurangnya satu gejala berikut:

1. Sukar benafas.
2. Batuk berdarah atau kahak berdarah.
3. Sakit dada berterusan.
4. Kerap cirit birit atau muntah yang kerap, atau kedua-duanya.
5. Demam berterusan melebihi 3 hari ataupun demam berualang selepas 3 hari pulih.
6. Berkelakuan ganjil, celaru, kurang responsive kepada rangsangan, sawan.
7. Penig bila berdiri.
8. Kurang kencing.

Sama-samalah kita melakukan solat hajat dan berdoa semoga Allah menjauhkan kita semua daripada bala penyakit ini.-editor.

Friday, August 14, 2009

more examm?

MAAHADKU MENANGIS?

Bismillahirahmanirahim~

Apa nak jadi dgn maahdku skrg?
mcm2 yg ak dgr..
itu la ini laa..
isk2..blh sakit jantung ak dgr..

adik2 pun nmpak ada gaya2 ke arah xelok..
ntah la..
terkejut sgt2..
xmcm bdak sekolah agama langsung!
agama pun ltak tah ke mana..

adik,dh lupa ke agama kita?
ajaran agama kita?
tutup aurat,syg..
tutup aurat spt mna yg disyariatkan..
bukan ikut peredaran zaman skrg..

solat,dik..
xkn dh besr nak hbq jga kot..
adk sanggup ke nak tanggung nnti..
nauzubillah,dik..

jgn kuang ajar ngan org yg lebih tua..
hormat,syg...
ini tak..
org ckp sikit,melawan..
jgn la cmni..
berani la terima kritikan org..

lastly,
sy doakan MAAHAD akn mantap mcm dulu..
amin~

Saturday, July 25, 2009

COUPLE ITU HARAM!!

c`mon..juz read dis..xsalah kan klo bca..it`s a nice article..i got this from iluvislam..

************************************************************************************************


Bismillahirrahmanirrahim..


EPISOD 1

"Pehh..cun siot !", kata si A sambil membuat bunyi cencurut laut Antartika.

"Ni kalo jadi bini aku ni tak kuar umah la aku nampaknye", kata si B pulak sambil mengenyit-ngenyit matanya yang hanya terbuka setengah sentimeter (cm).

"Huiyyo.. (terkesima)", tak lepas pandangan si C melihat si dia yang terkinja-kinja di tepi jalan. Hampir sahaja cecair yang mengandungi enzim amilase di mulutnya terkeluar daripada tempat tadahan.

Beginilah respon kawan-kawan kita apabila melihat perempuan cantik. Pantang lalu depan mata, habis semuanya dipanah oleh mata-mata liar. Mungkin mereka tidak tahu bahawa panahan mata itu akan berbalik pada mereka sendiri akhirnya. Sedih. Kadang-kadang aku sendiri tak kuat untuk istiqomah dalam hal-hal macam ni. Tapi sentiasalah berdoa moga-moga diberi kekuatan oleh Allah S.W.T. supaya kita dapat melawan dan mendidik nafsu yang tak pernah lesu.

Menjaga pandangan bukannya perkara yang boleh dipandang remeh. Ia merupakan suruhan Allah S.W.T. kepada setiap individu Muslim yang beriman.

Firman Allah S.W.T dalam Surah An-Nur ayat 30 :

"Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan."

Juga dalam Surah An-Nur ayat 31 :

"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka.."

Jika seseorang individu itu tidak menjaga pandangannya, mungkin dia akan terjebak ke dalam maksiat yg lebih besar iaitu ZINA. Kalau ditafsirkan pemerhatian dan mungkin sedikit pengalaman aku, sequence ke arah zina ni lebih kurang begini:

Pandangan > Lintasan hati > Khayalan > Keinginan > Tindakan > Zina kecil > Zina besar


Sebenarnya sequence ni memang reliable jika difikir secara logik akal yang sihat. Malah, ramai ulama-ulama dan ustaz-ustaz yang berpendapat sama seperti pendapat yang aku terangkan di atas tu, iaitu zina besar bermula daripada zina kecil, yang akhirnya bercambah menjadi dahan-dahan maksiat yang merimbun. Zina bermula dengan pandangan yang tidak terkawal. Daripada pandangan sedemikian, kita semakin mendekati zina.


Untuk lebih faham lagi konsep 'mendekati' di sini, kita ambil satu contoh. Katakan Ali ingin ke kedai yang jaraknya, let say 1220 langkah. Apabila Ali melangkah setapak keluar daripada rumah itu sahaja dia sudah dikira mendekati kedai tersebut, setuju? Jadi, pandangan yang tidak terkawal itu ibarat langkah pertama ke arah zina.

Part 'Tindakan' tu dah bersepah di merata-rata tempat. Paling berlambak di shopping complex & universiti. Untuk pengetahuan anda, disekeliling aku pun ada sebenarnya. Apa benda 'Tindakan' yang aku maksudkan ni sebenarnya? "COUPLE".full stop.

Jika pandangan sahaja dah dikhuatiri akan membawa kepada zina, apatah lagi bercouple? Orang yang berakal sihat sepatutnya tiada masalah nak jawab soalan ni.

Aku anggap mereka yang bercouple ini tidak tahu hukum yang sebenarnya. So, artikel ni adalah bertujuan untuk berkongsi dan MEMBERI TAHU. Jika ada sesiapa yang tengah bercouple atau hampir nak bercouple,dan merasakan maklumat dalam artikel ni akan menghalang niatnya untuk bercouple, maka hati-hati. Syaitan itu sentiasa mengajak ke arah kejahatan. Jika ingin mengikut nafsu syaitan juga, then go for it. Tapi ingat azab Allah di akhirat nanti takkan ada penangguhan.Selepas membaca artikel ni fikirlah kenapa Islam mengharamkan gejala 'couple' sebelum nikah.

( Artikel yang dimaksudkan penulis : JANGAN DEKATI ZINA smiley-cool )

EPISOD 2

InsyaALLAH dalam Episod 2 ni aku nak tekankan lagi mengenai penjelasan 'mendekati' atau 'menghampiri' kerana aku merasakan bahagian ni penting untuk kita fahami betul-betul supaya kita dapat mematuhi perintah Allah S.W.T. dalam surah Al-Isra' ayat 32 iaitu :

"Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan)."

Terang lagikan bersuluh. Kekejian perbuatan zina ini bukan dinyatakan oleh manusia, tetapi dinyatakan oleh Yang Maha Mengetahui. Apabila Allah S.W.T sendiri mengatakan zina ini keji dan satu jalan yang buruk, sudah pasti kecelakaannya maha dahsyat.

Berbalik kepada penjelasan tentang 'menghampiri', sedangkan menghampiri zina sudah diharamkan, inikan pula melakukannya. Contoh menghampiri zina adalah seperti melihat gambar lucah, berdua-duaan lelaki dan wanita ajnabi, pergaulan bebas antara jantina berlainan (ikhtilat) dan juga melihat aurat orang lain.

(contoh yang paling banyak : berjalan berdua-duaan dan beriring-iringan. Walaupun tak berpegangan tangan, tapi amat menjelikkan)

Kuatkanlah hati kita wahai kawan-kawanku sekalian, supaya kita berupaya menegakkan kebenaran yang satu ini. Jangan sesekali diikut tuntutan nafsu. Jangan sesekali patuh pada ajakan syaitan laknatullah dan tertipu dengan tipu daya mereka. Ingatlah bahawa mereka pernah menipu moyang kita, Nabi Allah Adam a.s. dan Hawa.

Surah Al-A'raf ayat 20 :

"Setelah itu maka Syaitan membisikkan (hasutan) kepada mereka berdua supaya (dapatlah) dia menampakkan kepada mereka akan aurat mereka yang (sekian lama) tertutup dari (pandangan) mereka, sambil dia berkata: Tidaklah Tuhan kamu melarang kamu daripada (menghampiri) pokok ini, melainkan (kerana Dia tidak suka) kamu berdua menjadi malaikat atau menjadi dari orang-orang yang kekal (selama-lamanya di dalam Syurga)."

Jika kita lihat Surah Al-A'raf ayat 19, Allah telah berfirman kepada Adam dan Hawa supaya jangan MENGHAMPIRI sepohon pokok di syurga. Larangan sebenarnya adalah supaya Adam dan Hawa tidak memakan buah pokok tersebut.

"Dan wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu di dalam Syurga serta makanlah dari makanannya sepuas-puasnya apa sahaja kamu berdua sukai dan janganlah kamu hampiri pokok ini, (jika kamu menghampirinya) maka akan menjadilah kamu dari orang-orang yang zalim."


Merujuk kepada larangan Allah S.W.T. kepada kita supaya tidak menghampiri sesuatu itu, amat jelas bahawa perkara yang dilarang itu dapat memberi mudarat yang besar sehinggakan menghampirinya pun tidak dibenarkan! Ini bertujuan untuk menghindari perkara-perkara mungkar sehingga ke akar-akarnya. Lihatlah betapa kasihnya Allah kepada kita.

Adakah kita ingin mengulang kesilapan Adam dan Hawa sedangkan pengajaran sudah ada di depan mata? Bodohlah orang-orang yang membutakan mata hatinya tanpa ingin mengambil pelajaran.

Mengikut kaedah usul fiqh, sesuatu yang membawa kepada haram, maka hukumnya haram. So, equation ber'couple' sebelum nikah adalah :

couple = menghampiri zina
menghampiri zina = haram
maka, couple = haram (very simple equationsmiley-wink )

Tapi, juga ingin diingatkan di sini, apabila ber'couple' sebelum nikah itu hukumnya haram, bukanlah bermakna kita boleh bergaul dengan jantina berlawanan sesuka hati dengan menjadikan alasan "kami tak bercouple, kami hanya berkawan".

Berbalas-balas mesej di YM dan tidak lupa mengucapkan selamat pagi dan malam kepada 'kawan'nya yg satu itu diselangi dengan perbualan telefon yang berpanjangan tanpa membicarakan hal-hal yang penting bukanlah jaminan bahawa kita tidak mendekati zina. BUKAN PERKATAAN 'COUPLE' ITU YANG MEMBUATKAN HUKUMNYA HARAM MELAINKAN PERBUATAN KETIKA BER'COUPLE' ITU SENDIRI. Jika anda tidak ber'couple' sekali pun anda dilarang bergaul bebas tanpa batas syara' antara lelaki dan wanita ajnabi.

Ada suatu ketika seorang kawan mempersoalkan tentang bagaimana hendak mengenal calon suami/isteri jika tidak ber'couple'. Ingatlah bahawa Islam itu bersifat syumul. Tidak ada suatu hal pun tidak diajar oleh Islam. Islam telah pun menyediakan garis panduan yang paling sempurna tanpa melibatkan maksiat dalam hal berkaitan mengenali pasangan untuk tujuan pernikahan.

Amat menyedihkan apabila orang Islam sendiri yang menanyakan soalan sebegini. Ia tidak sepatutnya berlaku. Apa ertinya kita menganut Islam jika kita tidak mengetahui ajaran-ajarannya?

Tapi tidak mengapa, inilah tujuan saya menulis tulisan sebegini untuk berkongsi ilmu dan memberitahu. Untuk soalan tadi, kita sambung seterusnya...


EPISOD 3: Cara-cara mengenali pasangan selain daripada ber'couple'.

Sebagai agama yang paling sempurna dan satu-satunya agama yang diredhai Allah, Islam telah pun menggariskan panduan untuk diikuti oleh penganutnya berkenaan hal pra-perkahwinan. Cara yg dianjurkan Islam untuk pasangan yang ingin berkahwin kenal-mengenali adalah melalui cara pertunangan.

Tapi amat menyedihkan apabila paradigma masyarakat tentang konsep pertunangan sudah tersimpang jauh dari kebenaran. Buktinya, pertunangan yang sepatutnya dijadikan tempoh untuk lelaki & wanita HANYA saling mengenali telah dijadikan 'lesen' untuk pasangan tersebut berdua-duaan tanpa mahram, ibarat pasangan yang sudah bernikah. Konsep ini salah sama sekali !

Memetik kata-kata Ustaz Hassan Din dalam Al-Kuliyyah di bawah topik "Jodoh" di TV3 bertarikh 28 Julai 2006 berkenaan konsep pertunangan dalam Islam, beliau berkata, "Dalam masa pertunangan inilah kedua-dua pihak lelaki dan wanita akan saling mengenali antara satu sama lain, bagi memastikan adakah ini merupakan pasangan hidupnya yang sebenar. Jika kedua-duanya sudah bersetuju, barulah pernikahan dilangsungkan."

Sebagai contoh, katakan Superman sudah bersedia untuk berkahwin (maksud 'bersedia' di sini adalah bersedia dari segi kewangan, keadaan, mental serta fizikal). Dan sekarang adalah masa yang sangat sesuai dan ideal untuknya mendirikan rumah tangga. Pada masa yang sama juga dia sudah mempunyai calon sendiri, katakan si 'Cinderella' (bukan nama sebenar).

Superman berhasrat untuk memperisterikan si 'Cinderella'. Superman yang sangat faham akan konsep pertunangan pun terus berjumpa dengan kedua ibu bapa si 'Cinderella' dan menyatakan hasratnya untuk menyunting bunga rafflesia di taman (merisik). Apabila ibu bapa si 'Cinderella' sudah bersetuju dan si 'Cinderella' juga sudah bersetuju apabila diberitahu oleh ibu bapanya, Superman pun menghantar rombongan keluarganya untuk meminang si 'Cinderella'. Tidak timbul langsung hal-hal maksiat kan? Kan cantik tu. Dan apabila si 'Cinderella' sudah menjadi tunangan Superman, maka HARAM bagi lelaki lain meminang si 'Cinderella', walaupun lelaki itu adalah 'Professor Gadget' (bukan nama sebenar).

"Lelaki boleh la, kalau perempuan? Takkan perempuan nak merisik lelaki pula, perigi cari timba namanya tu". Mungkin inilah suara-suara yang bakal berkumandang memberikan respon. Ok. Mari kita sama-sama menelusuri kembali sirah perkahwinan agung, Muhammad S.A.W. dan Siti Khadijah r.a.. Saya yakin ramai yang akan mengakui bahawa perkahwinan agung ini dimulakan oleh Siti Khadijah r.a. dahulu. Ini telah pun diajar dalam subjek Sirah di sekolah agama. Pada mulanya, Siti Khadijah r.a. menyatakan hasrat hatinya kepada pakcik Rasulullah S.A.W. iaitu Abbas, agar merisik baginda.


Setelah baginda bersetuju, barulah keluarga baginda menghantar rombongan meminang Siti Khadijah r.a.. Begitulah yang diajarkan sirah kepada kita. Lalu, apa salahnya jika wanita yg memulakan dahulu? Malah wanita sebegini lebih mulia daripada wanita yang hanya menunggu dipinang oleh putera raja kayangan.

Ustaz Hassan Din juga turut menegaskan bahawa pasangan yang bertunang diharamkan bergaul bebas seperti suami isteri. Mereka masih tetap terikat dengan batas-batas pergaulan antara lelaki dan wanita ajnabi. Tempoh bertunang hanyalah tempoh kenal-mengenal, bukannya tempoh melayan-layan perasaan cinta. Beliau menambah,

"Dan jika dalam tempoh pertunangan itu didapati kedua-dua pasangan ini tidak secocok atau tidak serasi, maka pertunangan bolehlah diputuskan secara baik melalui persetujuan kedua-dua belah pihak."

Jika konsep pertunangan ini dilihat dengan mata hati yanang diselaputi iman dan taqwa, akan terzahir berbagai hikmah yang telah ditetapkan oleh Yang Maha Bijaksana. Selain menghindari maksiat, pertunangan juga dapat memelihara maruah kedua-dua keluarga yang terlibat. Kalau pun pertunangan diputuskan, kedua-dua pihak keluarga masih dapat meneruskan silaturrahim yg sudah terbina, tanpa rasa dendam dan benci.

Maka dengan lahirnya ketiga-tiga episod ni, diharap jelaslah kepada kita serba sedikit tentang hukum ber'couple' sebelum nikah dan bagaimana cara yang sebenarnya untuk kita mengenali pasangan untuk tujuan pernikahan.

Dengan ini, saya menyeru diri saya sendiri dan kawan-kawan sekalian supaya tinggalkanlah maksiat cinta nafsu syaitan laknatullah ini secepat mungkin. Bagi mereka yang ber'couple' tu, cepat-cepat lah break up. Kita ni dah la amal tak banyak, sembahyang pula ada yang tinggal. ditambah pula dengan dosa 'couple' lagi (dosa berdua-duaan, zina mata, zina telinga, zina tangan, zina kaki dan zina hati). Dibuatnya esok mati,macam mana? Memanglah dosa masing-masing tanggung, tapi jika dah mati orang lain juga yang tolong mandikan, kapankan, tanamkan.

Dan janganlah pula kita menjadi orang yang menjadikan hawa nafsu sebagai tuhannya. Firman Allah dalam Surah Al-Jaathiyah ayat 23 :

"Dengan yang demikian, bagaimana fikiranmu (wahai Muhammad) terhadap orang yang menjadikan hawa nafsunya: Tuhan yang dipatuhinya dan dia pula disesatkan oleh Allah kerana diketahuiNya (bahawa dia tetap kufur ingkar) dan dimeteraikan pula atas pendengarannya dan hatinya serta diadakan lapisan penutup atas penglihatannya? Maka siapakah lagi yang dapat memberi hidayat petunjuk kepadanya sesudah Allah (menjadikan dia berkeadaan demikian)? Oleh itu, mengapa kamu (wahai orang-orang yang ingkar) tidak ingat dan insaf?"

Apabila sudah diketahui hukum-hukum Allah, maka hendaklah kita patuhinya. Yang haram segera ditinggalkan. Harap kita tidak menjadi seperti mereka yang di dalam firman Allah S.W.T. dalam Surah Al-Jaathiyah ayat 7-11 :

Kecelakaanlah bagi tiap-tiap pendusta yang berdosa; (7) Yang mendengar ayat-ayat penerangan Allah sentiasa dibacakan kepadanya, kemudian dia terus berlagak sombong (enggan menerimanya), seolah-olah dia tidak mendengarnya; oleh itu gembirakanlah dia dengan azab seksa yang tidak terperi sakitnya. (8) Dan apabila sampai ke pengetahuannya sesuatu dari ayat-ayat penerangan Kami, dia menjadikannya ejek-ejekan; mereka yang demikian keadaannya, akan beroleh azab yang menghina. (9) Di hadapan mereka (di akhirat kelak) ada Neraka Jahanam (yang disediakan untuk mereka) dan apa jua yang mereka usahakan, tidak dapat menyelamatkan mereka sedikit pun; demikian juga yang mereka sembah atau puja selain Allah, tidak dapat memberikan sebarang perlindungan dan (kesudahannya) mereka akan beroleh azab seksa yang besar. (10) Al-Quran ini ialah hidayat petunjuk yang cukup lengkap dan orang-orang yang kufur ingkar akan ayat-ayat penerangan Tuhannya, mereka akan beroleh azab dari jenis azab seksa yang tidak terperi sakitnya. (11)

Bagi mereka yang mungkin sudah agak lama mengamalkan maksiat cinta ini dalam kehidupan seharian mereka, mungkin agak sukar untuk meninggalkannya. Namun ingatlah firman Allah S.W.T. dalam Surah Al-Baqarah ayat 216 :

"..dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Dan semoga kita semua diberi kekuatan iman dan taqwa oleh Allah S.W.T. untuk menegakkan Islam di dalam diri kita. Kerana ramai kawan-kawan kita di luar sana yang sudah tahu halal haram tapi masih melakukan yang ditegah mungkin disebabkan mereka tak punya kekuatan. Dan percayalah kepada qada' dan qadar Allah S.W.T., jika ada jodoh takkan ke mana, jika bukan di dunia yang sementara ni, di syurga yang kekal abadi Insya Allah. Tapi jika bukan jodoh, berkorbanlah nyawa hatta anda mempunyai 100 nyawa sekalipun, nescaya takkan kesampaian.


Wallahua'lam.

Friday, July 24, 2009

gOSSIPIngg??Ooopss...

Assalamualaikum..gosippinG??oppss...
adakah ianya sinonim dgn wanita?mmg xdpt dinafikan..tp masih blh dielakkan bukan?kat sini ada information sal gossiping ni..harap2 kita leh ambk iktbar..

mengumpat a.k.a gosipping ni leh terbahagi kpd 3 bhg :
  1. ghibah(mnyebut sesuatu yg buruk di belakang org)
  2. buhtan (mereka2 perkara dusta)
  3. ifk (menyebarkan cerita fitnah yg didengar)
apa yg menyebabkan seseorang itu 'TE'Rmengumpat?
  1. melepaskan perasaan marah ; dgn demikian perasaan marahnya hilang
  2. utk mengambil hati kwn dlm brckp serta melayaninya spy jgn disangka xpandai bergaul walaupun itu adalah umpatan
  3. bersikap bermegah2 bahawa dialah yg hebat drpd org lain
  4. bermain-main,bergurau2 dan ketawa tanpa disedari telah mengandungi umpatan melalui perkataan atau lakonan
  5. bertindak memburukkan org lain sblm dirinya diperkatakan org.
namun begitu, ada CARA nak cegah lidah kita ni drpd mengumpat....
  1. ketika marah,terus ambik wuduk
  2. mengingati larangan Allah dan Rsul-Nya tentang mengumpat
sebenarnya, ada juga mengumpat yg dibenrkan,iaitu ketika..
  1. teraniaya ; memperkatakan tentang perbuatan penganiayaan yang dilakukan oleh individu terhadap dirinya ( cth:buli)
  2. bertujuan utk memberi pengiktibaran
  3. meminta nasihat : membuka keaiban yg berlaku utk mendapat nasihat
  4. sbg amaran : 3 golongan yang dibenarkan mengumpat :
> ketua yg zalim
> org yg mengadakan perkara baru (bid`ah dholalah)
> org fasik yg terang2 membuat maksiat

that`s it..lepas ni,jom la kita jaga lidah kita drpd terus mengumpat..zikir kan lebih bagus..mmg susah,tp perlahan2 la..saya pun sama..tp,apa salahnya kita saling mengingati..kalau dgr org mengumpat,cegahla dgn lisan iaitu nasihat..kalau x,`run away` jer..tu cegah ngan hati,yakni selemah2 iman..moga2 kita akan terus istiqamah..biar sikit2,drpd xbuat langsung kn??